In deze training leren professionals in sneltreinvaart over Trauma en Hechting. De basistheorie komt aan bod met een continue koppeling naar de praktijk middels casuïstiek en praktijkvoorbeelden. We kijken naar de invloed van trauma en hechting op het gedrag van kinderen, jongeren en volwassenen. Ook komen de verschillende hechtingsstijlen aan bod en kijken we naar de samenhang tussen trauma en hechting in de praktijk.
De Training is door de SKJ geaccrediteerd
Waarom is dat belangrijk?
Iedereen maakt in het leven ingrijpende gebeurtenissen mee. Afhankelijk van de omstandigheden en de impact van de gebeurtenissen, ontwikkelen mensen al dan niet (psycho)trauma.
Vaak verandert een trauma de manier waarop iemand naar de wereld kijkt waardoor het trauma effect heeft op verschillende levensgebieden. Zowel op school/werk, als thuis, en ook in de omgang met vrienden en in relaties kan trauma ongewild een grote rol gaan spelen.
Mensen kunnen heel verschillend reageren op onverwerkte traumatische gebeurtenissen. Zo hebben kinderen met ‘gedragsproblemen’ bijvoorbeeld vaak onderliggend traumatische ervaringen en niet zelden last van een niet-onderkende post-traumatische stress stoornis. Maar ook kinderen die juist weinig opvallen kunnen onderliggend last hebben van een niet-onderkend trauma. Regelmatig wordt trauma niet als zodanig erkend en vastgesteld, zowel bij kinderen als bij volwassenen. Als gevolg daarvan krijgen mensen soms verkeerde labeltjes opgeplakt en daardoor niet passende behandeling.
Getraumatiseerde mensen hebben een speciale benadering en aanpak én meer begrip en aansluiting bij hun problematiek nodig om de wereld weer te leren vertrouwen. Daarom is het van groot belang dat zorg- en onderwijsprofessionals trauma als zodanig leren herkennen.
Wat komt er aan bod?
- Wat is trauma en hoe vaak komt het voor?
- Welke verschillende soorten trauma zijn er?
- Hoe uit trauma zich in de praktijk?
- Hoe kun je trauma herkennen en bespreekbaar maken?
- Wat is hechting en welke hechtingsstijlen zijn er?
- Hoe hangen hechting en trauma met elkaar samen?
Hoe werken we
Aan de hand van casuïstiek en praktijkvoorbeelden komt de theorie tijdens de training tot leven. Je leert traumasensitief kijken aan de hand van o.a. de window of tolerance. Middels een interactieve oefening ervaar je hoe je zelf op stressvolle situaties reageert, om zo te voelen hoe het stresssysteem werkt. We oefenen met een nieuwe manier van naar gedrag kijken. Je leert wat je als professional morgen al kunt doen om kinderen, jongeren en volwassenen die veel hebben meegemaakt te helpen herstellen.
‘Waarom leren we dit niet in elke opleiding gericht op mensenwerk?’
Trainingsinformatie & aanmelden
Trainingen | In company op aanvraag |
Duur | Dagdeel van 3,5 uur |
Werkvormen | Interactieve training. Theorie en praktijk wisselen elkaar af middels o.a. achtergrondinformatie, ingebrachte casuïstiek, praktijkvoorbeelden, oefeningen in tweetallen, videomateriaal en ervaringsverhalen. |
Locatie | In company op locatie of online |
Kosten | Neem contact op voor een offerte op maat |
Accreditatie | SKJ geaccrediteerd met 3,5 punt |
Doelgroep | Jeugdprofessionals, medewerkers sociale teams, onderwijsprofessionals, coaches, politie en justitiemedewerkers en anderen die met mensen werken. |
Overige | De training kan afhankelijk van de doelgroep toegespitst worden op kinderen/jongeren en/of volwassenen. |
Offerte aanvragen
Behoefte aan meer verdieping en praktisch oefenen? Kijk dan ook naar de 2-daagse training: ‘Trauma en Hechting in de Praktijk’.